URBAN SURVEY
cod. 1010633

Academic year 2024/25
2° year of course - Annual
Professor
Chiara VERNIZZI
Academic discipline
Disegno (ICAR/17)
Field
Attività formative affini o integrative
Type of training activity
Related/supplementary
10 hours
of face-to-face activities
1 credits
hub: PARMA
course unit
in ITALIAN

Learning objectives

The communications aim to provide students with the tools to
qualitatively and quantitatively analyze the territory and especially the
urban aggregates that are part of it.
These purposes involve a twofold operation: to detect from reality (a set
of cognitive surveys aimed at understanding the object under analysis)
and translate into an ordered set of data and signs - through a critical
synthesis operation - the only information needed to meet the purposes
operazione di sintesi critica - le sole informazioni occorrenti a soddisfare
le finalità per cui il rilievo è stato realizzato.
Si tratta, pertanto, di acquisire una metodologia in grado di permettere la
lettura delle molteplici componenti della scala del territorio e di quelle
proprie della scala urbana in vista di un progetto teso a modificare
l'ambiente antropico (conservazione, restauro e tutela, nuova
edificazione) oppure finalizzato alla documentazione-catalogazione o alla
sola analisi storica.
Le comunicazioni, a partire all’analisi di alcune questioni di metodo,
forniranno agli studenti una serie di esperienze cognitive, strumentali ed
espressive che risulteranno utili nel sostenere le attività previste nel
laboratorio finale.
Metodi didattici Lezioni frontali e revisioni delle esercitazioni assegnate
Modalità di verifica
dell'apprendimento
La prova d’esame è costituita dalla presentazione degli elaborati grafici di
rilievo urbano redatti sui temi concordati all’interno del laboratorio,
considerati quali testimonianze dell’avvenuta formazione intesa come
capacità critica di selezione delle più opportune tecniche di
rappresentazione.
Obiettivi Agenda 2030
per lo sviluppo
sostenibile
Questo insegnamento concorre alla realizzazione degli obiettivi ONU
dell'Agenda 2030 per lo Sviluppo Sostenibile: 4,11
for which the survey was carried out.
It is, therefore, a matter of acquiring a methodology able to allow the
reading of the multiple components of the scale of the territory and those
of the urban scale in view of a project aimed at modifying the anthropic
environment (conservation, restoration and protection, new building) or
aimed at documentation-cataloguing or historical analysis only.

Prerequisites

- - -

Course unit content

- Purpose of the Urban Survey.
- The tradition of urban surveyf in Italy.
- Methods and tools for the survey and analysis of the urban context: the
relationship between natural and built environment, the reference
cartography, the survey of urban fronts, the reading and definition of the
qualitative values of the urban image.
- Methods and tools for urban survey: reference cartography, qualitative
and quantitative data survey of urban sectors and axes, coding systems,
critical reading of the building fabric and road axes of an urban centre
(training and subsequent phases of growth).
- The relationship between reading and design.

Full programme

- - -

Bibliography

C. Cundari (a cura di) - Il rilevamento urbano. Tipologia. Procedure.
Informatizzazione. - Materiali della ricerca co-finanziata dal MIUR nel
2000, Roma, 2003
G.A. Massari, C. Pellegatta, E. Bonaria - Rilievo Urbano e ambientale -
Libreria CLUP, Milano, 2006
D. Coppo, C. Boido (a cura di) - Rilievo urbano. Conoscenza e
rappresentazione delle città consolidata - Alinea Editrice, Firenze, 2010
L. Mumford – La città nella storia – Milano, 1961
R. Arnheim – La dinamica della forma architettonica – Milano, 1981
K. Lynch – L’immagine della città – Padova, 1964
J. Rykwert – L’idea di città – Milano, 2002

Teaching methods

Face-to-face lectures and reviews of assigned exercises

Assessment methods and criteria

The examination test consists of the presentation of graphic works of
urban relevance drawn up on the themes agreed upon within the
laboratory, considered as evidence of the training as a critical ability to
select the most appropriate techniques of representation.

Other information

- - -

2030 agenda goals for sustainable development

This teaching contributes to the realisation of the UN goals of the 2030
Agenda for Sustainable Development: 4, 11