Learning objectives
Understanding of theoretical foundations and methods of investigation of
human geography.
Critical analysis of cartography.
Acquisition of the main tools for the interpretation of Italian landscapes,
their conservation and management.
una serie di domande a risposta aperta, che riguardano i capitoli dei
volumi e/o dei saggi in programma.
Una valutazione di insufficienza è determinata dalla mancanza di una
conoscenza dei contenuti minimi del corso; dall’incapacità di esprimersi
in modo adeguato all’argomento; dalla carenza di preparazione
autonoma; dall’incapacità di risolvere problemi relativi al recupero di
informazioni e alla decodifica di testi; nonché dall’incapacità di formulare
giudizi in modo autonomo e di comunicare contenuti, analisi e giudizi in
modo argomentato, competente e convincente sia a specialisti che a non
specialisti. Per la valutazione – espressa in trentesimi – si tiene altresì
conto dell'originalità delle risposte a domande aperte, dell’utilizzo di
terminologia appropriata e di padronanza del lessico geografico.
Requisito imprescindibile per una positiva valutazione è anche la
correttezza formale del testo.
Una valutazione sufficiente (18-23/30) è determinata da un livello
accettabile di performance da parte dello studente degli indicatori di
valutazione sopraelencati; i punteggi medi (24-27/30) vengono assegnati
allo studente che dimostri di possedere un livello più che sufficiente (24-
25/30) o buono (26-27/30) degli indicatori di valutazione sopraelencati, i
punteggi più alti (dal 28/30 al 30/30 e lode) vengono assegnati in base
alla dimostrazione di un livello da ottimo a eccellente degli indicatori di
valutazione sopraelencati.
Chi non raggiunge la votazione minima di 18/30 o desidera migliorare il
voto, può ripetere la prova nell'appello successivo.
At the end of the course the students acquire useful knowledge to
understand theoretical foundations and methods of investigation of
human geography; for the critical analysis of cartography; for the
acquisition of the main tools in the interpretation of the landscape, his
conservation and management.
Students will be able to apply knowledge and comprehension skills in the
field of geography through the use of different sources (books and
articles of a scientific nature, cartographic and iconographic sources,
multimedia materials, etc.) concerning basic subjects of the discipline as
well as advanced research elements in this field.
Knowledge and understanding:
students will develop knowledge and comprehension competence useful
for the critical analysis of the main local and global geographic problems,
also in a didactic and communicative perspective (scholastic, popular and
academic publishing).
Making judgements:
students will be able to collect and interpret data to determine
autonomous judgements in in the field of geographical analysis, including
cross-cultural and interdisciplinary thinking on cultural and
intercultural, scientific and ethical topics connected to the judgements
expressed (sustainability of development, environmental issue,
management and safeguarding of cultural landscapes etc.).
Communication skills:
students will be able to convey information, ideas, problems and
solutions to
specialists and non in the field of analysis of historical cartography,
territorial and landscape systems and of geographical relations in local,
national and global scale.
Students can make conclusions clearly and through the support of their
knowledge.
Learning skills:
thanks to the disciplinary cross of the topics covered during the course,
students will develop the learning skills necessary to continue to acquire
knowledge, in an autonomous and mainly self-directed way.